افزایش ظرفیت خط انتقال برق 230 کیلوولت فراساحلی قشم به بندرعباس
به دست شرکت های دانش بنیان آلومتک و آلومراد
وابسته به شرکت سرمایه گذاری ملی ایران
خاص ترین خط انتقال برق فشار قوی ایران از لحاظ ارتفاع و فاصله مابین دکل ها و یکی از محدود خطوط Long Span دنیا با دارا بودن اسپن هایی به طول ۱۵۸۵ و 1015 متر، عبور کننده از دریا و متصل کننده جزیره قشم به بندرعباس از بندر پهل تا بندر لافت، توسط شرکت دانش بنیان آلومتک با طراحی و تولید هادی پرظرفیت زیرکونیوم دار از نوع HTACSR برای اولین بار در کشور و نصب و سیم کشی از نوع جایگزینی آن با بهره گیری از دانش، خلاقیت و نوآوری، با افزایش ظرفیت بیش از ۲.۵ برابری، بعد از یک کار تیمی منسجم در کمتر از شش ماه، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ به بهره برداری رسید و برق دار شد.
می توان نکته اساسی این پروژه را عدم تحویل هادی پرظرفیت HTACSR/AW مورد نیاز به ایران، توسط کشورهای دارای تکنولوژی ساخت این هادی خاص، به مدت بیش از 6 سال گذشته، با بهانه تحریم بیان نمود که این مهم با اعتماد و اتکا به توان نیروهای داخلی و دانش بنیان، در کمتر از ۶ ماه به بهره برداری رسید.
خلاصه ای از مشخصات این پروژه و نکات کلیدی و شاخص آن در بخش تولید و اجرا، به شکل زیر ارائه می گردد:
نام پروژه: تولید و جایگزینی هادی موجود خط دو مداره 230 کیلوولت گذر از دریای قشم به بندرعباس با هادی پرظرفیت HTACSR/AW
مقایسه خط قبلی و خط جدید گذر از دریای قشم به سرزمین اصلی
اقدامات مهم صورت گرفته در این پروژه
-
خنثی کردن اثر تحریم کشورهای خارجی بوسیله توان یک شرکت دانش بنیان داخلی
-
بومی سازی دانش فنی ساخت هادی های مناسب جهت خطوط Long Span
-
استفاده از ماکزیمم توان شرکت های تولید کننده داخلی
-
استفاده از توان مهندسی موجود در دانشگاه های داخلی
-
امکان هرگونه تعمیر و جایگزینی در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی در دوران بهره برداری به دلیل امکان تامین داخل در راستای استفاده بهینه از پدافند غیرعامل
ویژگی های خاص هادی پرظرفیت این پروژه
-
استحکام مکانیکی 54 تنی در قیاس با قویترین هادی موجود با 22 تن
-
افزایش جریان نامی به میزان 282 آمپر به دلیل تحمل حرارتی بالاتر هادی پرظرفیت داخلی ساخت شرکت دانش بنیان آلومتک نسبت به هادی ساخت ژاپن
-
استفاده از مرغوبترین گریس حال حاضر دنیا با حداقل نقطه ریزش 300 درجه سانتیگراد
-
تولید سیم پرظرفیت آلومینیومی زیرکونیوم دار از نوع AT1 و AT2 برای اولین بار در کشور (تکنولوژی انحصاری در اختیار چند کشور دنیا)
-
کاهش وزن هادی پرظرفیت جدید به میزان 450 کیلوگرم در هر کیلومتر نسبت به هادی قدیمی
-
کاهش شکم سیم جدید پرظرفیت علی رغم افزایش ظرفیت به میزان حداقل یک متر (با هدف افزایش قابلیت اطمینان جهت عبور شناورها از زیر خط)
ویژگی های خاص عملیات اجرایی این پروژه
-
سیم کشی در یکی از خطوط Long Span دنیا با بیشترین فاصله یک اسپن به میزان 1585 متر (طول اسپن های موجود در این سکشن به ترتیب از سمت بندر پهل به بندر لافت 1015، 1585 و 700 متر می باشند)
-
استفاده از حداکثر توان داخلی در تامین تجهیزات خاص و ویژه با وجود تمامی محدودیت ها موجود
-
لزوم بهره گیری از دانش، تجربه و خلاقیت در استفاده بهینه و مبتکرانه از تجهیزات موجود در کشور با توجه به محدودیت های تامین تجهیزات جدید از خارج کشور (چهارگانه تولیدکننده، مشاوران، دانشگاه ها و نصابان داخلی)
-
بررسی وضعیت فونداسیون و سازه فلزی دکل ها خصوصا دکل غوطه ور در آب با توجه به شرایط خوردگی منطقه با هدف کاهش ریسک اجرا با بهره گیری از توان مهندسی دانشگاه های کشور قبل از شروع عملیات اجرایی
-
وجود بلندترین دکل های انتقال داخل کشور با ارتفاع 140 متری از سطح آب دریا که کار در این ارتفاع مهارت، تخصص و دقت بالایی می طلبد.